MM総研が2011年5月11日に日本国内PC出荷台数を発表した。
これによると、2011年度(2010年4月から2011年3月)は1,456万5,000台で前年度比4.7%増となった。
上半期は17.3%増の706.5万台で伸びたが、下半期が2009年度の政府による学校特需の反動、東日本大震災、法人顧客の導入延長などで4.9%減の750万台となった。

個人向けはOS更新による買い換え需要が堅調で前年度比6.8%増の737万台、法人向けが同2.6%増の719.5万台。法人向けは上半期前年比20.5%だったが、下半期は同10.4%減となった。

メーカー別シェアでは、1位のNECと2位の富士通の差は0.1ポイント、台数差も1万台と僅差で、ほぼ互角。
3位の東芝は主に個人向け市場で躍進し前年からひとつ順位を上げた。レノボが 法人向け市場に価格構成を展開し台数の前年比で高く、8位から6位と2つ順位を上げた。
レノボ、東芝、日本HP、ソニー、アップルが前年度を上回る結果となった。

2011年度は前年度比3.5%減の1,405万台を見込む。

各メーカーの順位
1.NEC
2.富士通
3.東芝
4.DELL
5.HP
6.レノボ
7.ソニー
8.Acer
9.アップル

2010年度国内パソコン出荷概要MM Research Institute on May 11, 2011 announced that Japan PC shipments.
According to the fiscal year 2011 (from April 2011, March 2010) is 14,565,000 units, compared to last year was increased by 4.7 percent.
The first half extended 17.3 percent to 7.065 million units, in reaction to government schools boom in the second half of 2009, earthquake east, and extended by the introduction of corporate customers was 4.9 percent, down 7.5 million units.

Steady year on year in the consumer OS update is due to replacement demand 7.37 million, an increase of 6.8 percent, an increase of 2.6 percent the same corporate 7.195 million. Corporations was 20.5 percent during the first half rose, decreased by 10.4% during the second half.

The market share by manufacturer, ranked No.1 NEC and No. 2Fujitsu difference 0.1 points, followed closely by 10,000 units in different units, nearly equal.
Toshiba’s breakthrough third place in the consumer market is mainly raised from the previous year rankings. Expand the market for corporate pricing structure Lenovo, the highest number of the previous year, was sixth from eighth.
Lenovo, Toshiba, Japan, HP, Sony, Apple’s results were above the previous year.

In fiscal 2011, down 3.5 percent year on year to 1,405 million units expected.

FY 2011 The manufacturer’s standings in Japan
1. NEC
2. Fujitsu
3. Toshiba
4. DELL
5. HP
6. Lenovo
7. Sony
8. Acer
9. Apple

Press Release